Szyfrowanie i kodowanie

W ramach projektu Powerse piątoklasiści brali udział w cyklu spotkań poświęconych szyfrom i podstawom kodowania. Podczas zajęć uczniowie poznali podstawowe metody szyfrowania znane w harcerstwie, używali własnoręcznie wykonanych tarcz szyfrujących do słynnego szyfru Cezara. Ponadto używali komputera do kodowania i odkodowania informacji w języku symboli. Na zajęciach panowała świetna atmosfera a duchowym patronem był Marian Rejewski, kryptolog pochodzący z naszego regionu, który rozpracował działanie słynnej niemieckiej maszyny szyfrującej - Enigmy.  

GALERIA

kodowanie002

Współpraca z Polską Akcją Humanitarną w ramach przygotowań do projektu POWERSE „Algorytm na życie. Równe szanse, lepsza przyszłość”

Od września 2018r. w Szkole Podstawowej nr 10 w Toruniu prowadzone były przez edukatorów- pracowników i wolontariuszy PAH zajęcia dotyczące edukacji globalnej.

We wrześniu i październiku 2018r. w klasach 1a i 3a odbyły się lekcje dotyczące kultury i tradycji różnych krajów, w tym zajęcia o tematyce związanej z postrzeganiem obcokrajowców (migrantów i uchodźców), ich obrazem w mediach i literaturze, stereotypach w myśleniu i języku (prowadzenie M. Leźnicka - edukatorka i wolontariuszka PAH; R. Czapska- nauczycielka klasy 1a).

W październiku w klasach 3a, 4e, 5a i 6b przeprowadzone zostały zajęcia dotyczące dostępu do wody na świecie (jak warunkuje ona życie ludzi w różnych miejscach świata), jej dystrybucji i ochronie oraz quiz wodny (prowadzenie S. Żulewska- edukatorka i wolontariuszka PAH).

W listopadzie w klasach 1a i 3a w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej odbyły się zajęcia dotyczące edukacji ekologicznej. Poruszane były między innymi tematy zanieczyszczenia oraz ochrony środowiska, eksploatacji złóż naturalnych, wycinania lasów pod uprawy. Dzieci wyszukiwały różnych sposobów na bardziej ekologiczne życie, zapoznały się z ideą „zero waste” oraz nauczyły się angielskich słów: reduce, reuse, recycle, refuse, rethink, recover (prowadzenie M. Leźnicka- edukatorka i wolontariuszka PAH).

 W grudniu gościliśmy pracowników PAH - Ł. Bartosika i K. Kabat, którzy prowadzili zajęcia w oparciu o karty dyskusji:

- W klasie 5a, 5b i 8c na podstawie TED-edu "Krzysztof  Kolumb vs Historia" o tym, czy Kolumb był odkrywcą czy najeźdźcą. Uczniowie poszukiwali  innej perspektywy na odkrycia geograficzne i starali się określić wady i zalety rzeczonego "odkrycia".

- w klasie 6a i 8d odbyła się dyskusja  na podstawie TEDa "Jestem synem terrorysty", o tym, że zawsze mamy wybór i że można wybrać drogę pokoju zamiast przemocy. Uczniowie i uczennice  zastanawiali się głównie nad tym, co ma wpływ na nasze przekonania, postawy, co kształtuje naszą tożsamość. Poruszane były również zagadnienia migracji i uchodźctwa.

- w klasie 3a i 4c zajęcia dotyczyły pojęcia konfliktu i angażowały uczniów w poszukiwanie możliwości ich rozwiązania na podstawie Disnejowskiej krótkometrażówki „MOST”

- klasa 6c uczestniczyła w zajęciach - "Why all the maps are wrong?". Uczniowie  zastanawiali się nad tym, czy istnieje mapa doskonała, jakie mapy znamy, o jakich perspektywach, a tym samym rodzajach map  nigdy nie słyszeliśmy, czy to, jak wygląda najbardziej popularna mapa ma jakieś przełożenie na nasze postrzeganie świata.

DSC 0695

  DSC 0744

DSC 0711      

Tekst i zdjęcia: M. Leźnicka

 

ALGORYTM NA ŻYCIE. RÓWNE SZANSE, LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ

31.12.2018 nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu:ALGORYTM NA ŻYCIE. RÓWNE SZANSE, LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ (w ramach programu POWERSE ).

Projekt skupia się wokół promowania różnorodności językowej i świadomości międzykulturowej, stawiając jednocześnie na rozwój współpracy międzynarodowej.

W projekcie uwzględnione zostały takie zagadnienia jak: rozwój umiejetnosci IT,najnowsza metodyka nauczania jezyków i wykorzystanie w niej technologii, aplikacji i mediów społecznościowych,większa integracja osób z dysfunkcjami, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i zapobieganie zjawisku zbyt wczesnego kończenia edukacji, oraz potrzeba zrównoważonego rozwoju, z dużym naciskiem na sport.

W trakcie projektu wykorzystywane będą również narzędzia programu Erasmus+. Wsród zaplanowanych działań wymienić można: szkolenia, warsztaty, wyjazdy integracyjne, akcje wolontariackie, konkursy multimedialne, nawiązanie współpracy międzynarodowej, wprowadzenie programowania, kodowania, warsztaty doradztwa zawodowego, szereg zajeć sportowych, piknik rodzinny, spotkanie z lektorem ze szkoły językowej (hiszpański), ankiety, raporty, prezentacje.

przewidywane rezultaty

- wzrost umiejętności korzystania z technologii informacyjnej

- polepszenie kompetencji językowych

- wdrożenie nowoczesnych sposobów zarządzania placówką edukacyjną

- procentowe zmniejszenie ilości osób przerywajacych naukę

- zwiększenie tolerancji wobec odmienności i niepełnosprawności

- internacjonalizacja szkoły poprzez zawieranie nowych kontaktów międzynarodowych

- nawiązanie współpracy z instytucjami takimi jak uniwersytet, Eurodirect oraz Mobilny Punkt Informacji Zawodowej, szkoły językowe, hospicjum, fundacje.

potencjalne korzyści długoterminowe

- wzrost liczby wykwalifikowanych absolwentów

- spadek liczby uczniów bez stosownego wykształcenia

- wzrost ilosci pobytów uczniów zagranicą

- przyrost liczby osób zaangażowanych w szkolne przedsięwzięcia o charakterze europejskim (uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz personel)

- autoewaluacja szkoły w celu poprawy jakości nauczania oraz zarządzania

  • wzrost różnorodnosci metodycznej podczas lekcji
  • wzrost świadomosci korzyści płynących z członkostwa w UE

Liczba uczestników: 10 - kursy językowe, metodyczne i specjalistyczne

IRLANDIA – 4

HISZPANIA -1

MALTA – 3

WŁOCHY - 2

okres realizacji

2018-12-31 do 2020-05-30

wartość całkowita projektu: 28623,00 euro

Taneczne spotkanie integracyjne

28 marca 2019 r. w Szkole Podstawowej Nr 10 w Toruniu odbyło się spotkanie pn.  „Taneczne Spotkania Integracyjne”, angażujące dzieci i młodzież niepełnosprawną z całego miasta, uczniów naszej szkoły oraz seniorów.

Wśród uczestników spotkania byli uczniowie Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu, Zespołu Szkół nr 26 w Toruniu, podopieczni Warsztatów Terapii Zajęciowej „Bratanki”, seniorzy z Toruńskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz uczniowie z naszej szkoły. W sumie we wspólnej zabawie integracyjnej uczestniczyło około stu uczniów, nauczycieli i seniorów, którzy z radością wspólnie tańczyli wcześniej poznane układy.

Uczniowie SP nr 10 w Toruniu na rozpoczęcie imprezy zaprezentowali taniec krakowiak w tradycyjnych strojach ludowych, który wcześniej zatańczyli podczas wieczoru kulturowego w czasie wizyty uczniów z państw europejskich w marcu br. w ramach programu Erasmus+ projekt „Zaplanuj swoją przyszłość” (Make your plans, make your future). Wystąpił także szkolny zespół MIX przygotowany przez p. Annę Wasiłek.  Wśród dzieci prym wiedli uczniowie klasy 4a przygotowywani do wspólnych tańców integracyjnych przez p. Magdalenę Marcinkowską i p. Ewę Skrzypczak.

Spotkanie  integracyjne w SP nr 10  było też okazją do promocji programu – POWERSE, projekt „Algorytm na życie”, który jest realizowany w SP nr 10 w 2019 r.

kch008

Charytatywny koncert talentów „Jak dobrze być razem”

12 marca 2019 r. w Szkole Podstawowej Nr 10 w Toruniu odbył się charytatywny koncert talentów pod tytułem „Jak dobrze być razem”. Celem koncertu było przede wszystkim zaprezentowanie talentów uczniów połączone ze zbieraniem środków na potrzeby dzieci niepełnosprawnych uczących się w naszej szkole, ale także integracja całej społeczności szkolnej – uczniów, rodziców i nauczycieli.

Koncert był organizowany we współpracy z Toruńskim Stowarzyszeniem Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu działającym przy SP10.

Program koncertu był bardzo urozmaicony. Uczniowie, w wieku od 7 do 16 lat, tańczyli, recytowali utwory literackie, grali na instrumentach i śpiewali, prezentowali układy baletowe, a nawet umiejętności układania kostki Rubica. Wśród utworów muzycznych pojawiły się piosenki wykonywane w języku polskim, angielskim i hiszpańskim. Oprócz występów indywidualnych mogliśmy podziwiać układy taneczne szkolnego zespołu MIX, zarówno grup Mixiaki, Mini Mix jak i Mix Junior, przygotowanych przez p. Annę Wasiłek. 

Wszystkie występy, a było ich aż 22, spotkały się z ogromnym aplauzem widowni i dały nam mnóstwo radości. W koncercie wzięło udział około 300 osób!

Poza pokazem talentów obecni mogli wziąć udział w licytacji takich atrakcji, jak zajęcia wspinaczkowe czy klasowe zajęcia z psem przeszkolonym do dogoterapii,

a także kupić w sklepiku ciasta upieczone przez uczniów i ich rodziców oraz różne prace wykonane przez dzieci, czy też wypatrzeć coś na kramiku ze skarbami przekazanymi przez nauczycieli.

Spotkanie  integracyjne w SP nr 10  było także okazją do promocji programu – POWERSE, projekt „Algorytm na życie”, który jest realizowany w SP nr 10 w 2019 r.

 kch020    festiwal20196

 festiwal20191 festiwal20195

  festiwal201910festiwal20197

KONKURS NA LOGO PROJEKTU „ALGORYTM NA ŻYCIE – RÓWNE SZANSE, LEPSZE ŻYCIE"

W marcu w naszej szkole odbył się konkurs na logo projektu „Algorytm na życie – równe szanse, lepsze życie”. Brali w nim udział uczniowie od klas IV szkoły podstawowej do klas III gimnazjum.  Nad realizacją projektu pod względem plastycznym czuwała pani Patrycja Falk, pod względem organizacyjnym pani Hanna Jewiak. Konkurs został rozstrzygnięty pod koniec marca i spośród wielu interesujących prac uczniów została wyłoniona praca zwycięska, która będzie stanowiła logo projektu. Zwycięska praca została zaprojektowana i wykonana przez Zosię Czekańską z klasy 6c. Wyróżnienia otrzymali: Ania Superczyńska z  3GC, Wanda Śmieszny z 3GC, Roksana Roszak 7B, Martyna Żurek 7B, Maja Konefał 5C, Julia Impert 5C, Zuzia Bogdan 5C, Michał Bagaziński 4A. GRATULACJE!!!

Wręczenie nagród odbędzie się na zakończenie roku szkolnego. Galeria prac.

Hania1Hania2