PROJEKT „SZKOŁA MIĘDZYPOKOLENIOWA”

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie „Szkoła Międzypokoleniowa”, którego organizatorem jest Państwowy Instytut Badawczy NASK z siedzibą w Warszawie. Konkurs został zorganizowany w ramach pilotażowego projektu „Szkoła międzypokoleniowa”, finansowanego ze środków Ministra Cyfryzacji.

Cel inicjatywy 

  • Zaangażowanie uczniów i nauczycieli w szkolenia seniorów z zakresu kompetencji cyfrowych oraz bezpieczeństwa w sieci: stworzenie warunków do integracji międzypokoleniowej.
  • Rozwój kompetencji cyfrowych seniorów: umożliwienie seniorom zdobycia umiejętności cyfrowych, które pomogą im lepiej funkcjonować w społeczeństwie.
  • Promowanie interdyscyplinarnej współpracy w szkole: wspieranie współpracy między różnymi grupami wiekowymi w celu realizacji projektów edukacyjnych o charakterze międzypokoleniowym.
  • Promowanie pozytywnych postaw wśród uczniów: rozwijanie wśród uczniów postaw, takich jak wrażliwość, empatia i zaangażowanie społeczne poprzez współpracę z seniorami.

W ramach przedsięwzięcia Lider Projektu, pani Elżbieta Hasse wraz z zainteresowanymi uczniami klas VII–VIII otworzyli naszą szkołę na wyjątkowy dialog młodszego i starszego pokolenia.

W pierwszą środę lutego chętni uczniowie klas 7- 8 uczestniczyli w spotkaniu wprowadzającym inicjatywę łączącą seniorów i uczniów w celu rozwoju kompetencji cyfrowych. Na zajęciach omówiony został cel projektu i działania, jakie będziemy wykonywać podczas warsztatów z seniorami. Rozmawialiśmy na temat potrzeb osób starszych i ich problemów w odniesieniu do technologii cyfrowej.

sm 1

W piątek, 07.02 w ramach kolejnych zajęć 0: „Międzypokoleniowo, czyli jak?”  rozmawialiśmy na temat potrzeb osób starszych i ich problemów w odniesieniu do technologii cyfrowej. Wcielając się w role osób starszych, uczniowie wykonali kilka praktycznych ćwiczeń, m.in.: słuchanie tekstu z przytkanymi uszami, odczytywanie tekstu i rozumienie czytanego tekstu, cierpliwie nawlekaliśmy w rękawiczkach koraliki. Pracując w parach, wykonali ćwiczenia „słucham i słyszę”. Zadania miały zasymulować uczniom problemy, z jakimi mierzą się starsze osoby, a także pomóc zrozumieć źródła frustracji i niepewności seniorów oraz rozwijać ich empatię do prawidłowego budowania relacji społecznych.

 sm2 sm3

sm4  

sm5

 

Warsztaty dla seniorów z udziałem młodzieży realizowane były w ramach sześciu dwugodzinnych spotkań w okresie od 21.02 do 28.03.

W czasie tych zajęć uczniowie klasy 7 i 8 pomagali seniorom w realizacji zadań przewidzianych programem warsztatów.

 

Zajęcia 1. Pierwsze kroki z technologią – 21.02.2025

Zajęcie "Pierwsze kroki z technologią” zaangażowały seniorów i naszych uczniów w integrację międzypokoleniową. Wsparliśmy seniorów w poszerzeniu ich umiejętności cyfrowych, poprzez zakładanie kont e-mail, swobodne poruszanie się po Internecie, wideorozmowy i pokonanie barier technologicznych. Warsztaty były okazją do wymiany bezcennych doświadczeń, które przełożyły się na wzajemne zrozumienie i dialog międzypokoleniowy.

sm7 sm8

sm9 sm10

sm11 sm12

 

Zajęcia 2. Podstawy bezpieczeństwa w Internecie – 07.03.2025

Wprowadziliśmy uczestników w zagadnienia związane z podstawami bezpieczeństwa w Internecie. Budowaliśmy silne hasła, w oparciu o zalecenie CERT. Uczniowie wraz z seniorami wykonali ćwiczenia międzypokoleniowe, które miały na celu pokazać, z czego należy korzystać, aby być bezpiecznym w sieci. 

sm14 sm14 1

sm15 sm16

 

Zajęcia 3. Rozrywka w sieci – 14.03.2025

Uczestnicy odwiedzili się jak odnaleźć i wykorzystać różne formy rozrywki dostępne online. Poprzez ćwiczenia zachęciliśmy seniorów do poszerzania swoich horyzontów. Pokazaliśmy jak odwiedziliśmy Louvre Virtual Tour bez wychodzenia z domu. Wskazaliśmy przykładowe strony do oglądania seriali, koncertów i wydarzeń na żywo. Uczniowie, a także seniorzy podzielili się aplikacjami do wartościowych gier online. Najwięcej satysfakcji sprawiła seniorom możliwość zdobycia wiedzy, jak korzystać z kodów QR.

sm17 sm18

sm19 sm20

sm21 sm21 1

sm21 3 sm21 4

sm21 5

 

Zajęcia 4. Internet jako codzienne wsparcie – 14.03.2025

Przygotowaliśmy dla seniorów mini poradnik na temat bezpiecznych zakupów i płatności w sieci oraz odwiedziliśmy takie aplikacje, jak Obywatel, Profil Zaufany, platformę e-usługi i Internetowe Konto Pacjenta. Uczniowie - mentorzy w trakcie ćwiczeń praktycznych byli pomocnikami dla seniorów i pomagali w znajdowaniu cennych informacji.

sm22  sm23 sm24

sm25 sm26

 

Zajęcia 5. Phishing i metoda „na wnuczka” – 21.03.2025

Przed zajęciami wspólnie z uczniami zostały przygotowane treści fałszywych maili, sms, sklepów internetowych, fake news. Seniorzy w ramach ćwiczeń stali się detektywami, stworzyli scenariusz ataku socjotechnicznego, wskazywali sygnały ostrzegawcze w przykładowych sms phishingowych. Zabawa z fiszkami pomogła seniorom w nabraniu pewności siebie w używaniu technologii i pomogła utrwalić nowo zdobytą wiedzę na temat phishingu, hoax, podwójnego uwierzytelniania, itp. Seniorzy z przyjemnością rozwiązywali przygotowane przez Lidera quizy tematyczne.

sm29 sm30

sm31 sm32

sm34

 

Zajęcia 6. Oszustwa w Internecie – 28.03.2025

Ostatnie warsztaty były okazją do przyjrzenia się różnym rodzajom oszust, które najczęściej spotykają nas w sieci. Seniorzy zostali wyposażeni w praktyczne umiejętności, które pozwolą im bezpiecznie poruszać się w cyfrowym świecie. Dedykowany seniorom film „BEZPIECZNE ZAKUPY ONLINE. A Ty jak wybierzesz?”” był okazją do dokonywania wyborów i kreowania losów bohaterów w ramach zakupów online. Nasi cyfrobezpieczni seniorzy otrzymali na zakończenie warsztatów przewodniki online dla seniora, certyfikaty i pamiątkowe plakietki w formacie 3d.

sm35 sm36

sm37 sm38

sm40 sm41 sm42