Międzynarodowe spotkanie w SP 10, czyli Erasmus+
W dniach 21-24 maja 2019 r. toruńska Szkoła Podstawowa nr 10 przy ul. Bażyńskich gości grupę nauczycieli i dyrektorów ze szkół z Niemiec, Belgii, Hiszpanii i Finlandii w ramach programu Erasmus +. Wizyta ma charakter podsumowania trzech lat współpracy nad realizacją projektu pn. „Future 4.0. - zaplanuj swoją przyszłość”.
Projekt "Future 4.0 „Zaplanuj swoją przyszłość", źródło finansowania ERASMUS+, jest realizowany w Szkole Podstawowej nr 10 od 01.09.2016r. do 31.08.2019r. Uczestnikami projektu są uczniowie oddziałów gimnazjalnych oraz uczniowie klas 7 i 8 szkoły podstawowej.
Uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 10 w ciągu trzech lat współpracy uczestniczyli w kilku międzynarodowych wymianach: w Belgii i Niemczech w roku szk. 2016/2017, w Hiszpanii i Finlandii w 2017/2018. W marcu br. szkoła gościła 22 uczniów z zaprzyjaźnionych szkół europejskich wraz z opiekunami. Realizując projekt, młodzież pod kierunkiem nauczycieli pracowała nad zagadnieniami dotyczącymi zdrowego stylu życia, środowiska, zawodów przyszłości i nowych technologii oraz poruszała kwestie Unii Europejskiej i przyszłości Europy. Międzynarodowe spotkania były też okazją do przełamywania barier językowych, poznawania kultury i tradycji krajów partnerskich oraz zawierania nowych przyjaźni.
Podczas majowej wizyty koordynatorzy projektu wspólnie opracują raport końcowy projektu i omówią kwestie dalszej współpracy. W programie wizyty zaplanowano też czas na zwiedzanie najpiękniejszych miejsc Torunia.
Taneczne spotkanie integracyjne
28 marca 2019 r. w Szkole Podstawowej Nr 10 w Toruniu odbyło się spotkanie pn. „Taneczne Spotkania Integracyjne”, angażujące dzieci i młodzież niepełnosprawną z całego miasta, uczniów naszej szkoły oraz seniorów.
Wśród uczestników spotkania byli uczniowie Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu, Zespołu Szkół nr 26 w Toruniu, podopieczni Warsztatów Terapii Zajęciowej „Bratanki”, seniorzy z Toruńskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz uczniowie z naszej szkoły. W sumie we wspólnej zabawie integracyjnej uczestniczyło około stu uczniów, nauczycieli i seniorów, którzy z radością wspólnie tańczyli wcześniej poznane układy.
Uczniowie SP nr 10 w Toruniu na rozpoczęcie imprezy zaprezentowali taniec krakowiak w tradycyjnych strojach ludowych, który wcześniej zatańczyli podczas wieczoru kulturowego w czasie wizyty uczniów z państw europejskich w marcu br. w ramach programu Erasmus+ projekt „Zaplanuj swoją przyszłość” (Make your plans, make your future). Wystąpił także szkolny zespół MIX przygotowany przez p. Annę Wasiłek. Wśród dzieci prym wiedli uczniowie klasy 4a przygotowywani do wspólnych tańców integracyjnych przez p. Magdalenę Marcinkowską i p. Ewę Skrzypczak.
Spotkanie integracyjne w SP nr 10 było też okazją do promocji programu – POWERSE, projekt „Algorytm na życie”, który jest realizowany w SP nr 10 w 2019 r.
Międzynarodowe spotkanie w SP 10, czyli Erasmus+
W dniach 18-22 marca 2019 r. grupa 22 uczniów i 8 nauczycieli z Niemiec, Belgii, Hiszpanii i Finlandii gościła w Szkole Podstawowej nr 10 w Toruniu w ramach programu Erasmus +, realizując projekt pt. „Zaplanuj swoją przyszłość” (Make your plans, make your future).
Projekt Future 4.0 „Zaplanuj swoją przyszłość” jest realizowany w SP nr 10 w Toruniu od 1.09.2016 r. do 31.08.2019 r. Koncentruje się na zagadnieniach dotyczących przyszłości młodzieży, zmieniającej się Europy, społeczeństwa przyszłości, środowiska i nowych technologii. Uczestnikami projektu są uczniowie oddziałów gimnazjalnych oraz wybrani uczniowie klas 7 i 8 szkoły podstawowej.
Uczniowie SP nr 10 uczestniczyli już we wszystkich zaplanowanych międzynarodowych wymianach w krajach partnerskich, podczas których realizowali zadania dotyczące kluczowych problemów projektu, ale także poszerzali wiedzę na temat kultury, historii i geografii krajów partnerskich, instytucji i filarów Unii Europejskiej oraz doskonalili swoje umiejętności językowe.
Tematem wiodącym spotkania w Polsce, w SP nr 10, był zdrowy styl życia. Uczniowie wszystkich szkół partnerskich uczestniczyli w warsztatach tańca (zumba, krakowiak, salsa), spędzali czas na pływalni i kręgielni, kibicowali koszykarzom Polskiego Cukru Toruń podczas ich meczu w Arenie Toruń i tworzyli książkę kucharską ze zdrowymi przepisami. Ponadto zwiedzili starówkę, byli na seansie w planetarium oraz na zajęciach w Muzeum Toruńskiego Piernika. Przygotowany przez uczestników projektu wieczór kulturowy był prawdziwą ucztą dla ducha i ciała: były prezentacje narodowych tańców i piosenek oraz degustacja specjałów kuchni krajów partnerskich. Na stoisku polskim nie zabrakło oczywiście toruńskich pierników, których smak zachwycił wszystkich gości. W ostatnim dniu wizyty, 22 marca, młodzież spotkała się z zastępcą prezydenta Torunia Zbigniewem Fiderewiczem w Urzędzie Miasta Torunia.
Wszyscy uczestnicy projektu rozstali się w przekonaniu, że to były wspaniałe trzy lata współpracy: zdobyli nową wiedzę, poprawili swoje umiejętności językowe i zyskali przyjaciół w różnych krajach Europy.
Zdrowy tryb życia
Jednym z zadań projektu reazliowanym w bieżącym roku szkolnym jest zapoznanie się uczniów z zagadnieniem dotyczącym problemów odżywiania i zdrowym stylem życia. Uczniowie realizujący projekt w listopadzie i grudniu wzięli udział w ankiecie, która miała na celu sprawdzenie czy uczniowie naszej szkoły przestrzegają zdrowej diety. Odbyły się także spotkania z panią pielęgniarką, która zapoznała uczniów z tematem zabużeń odżywnia. Uczniowie przygotowali również prezentacje PowerPoint prezentujące wybrane zagadnienie.
Wystawa o krajach partnerskich
W ramach przygotowań do kolejnego roku projektu uczniowie naszej szkoły przygotowali wystawę prac prezentującą partnerów projektu realizowanego w naszej szkole. Uczniowie mieli okazję odświeżyć sobie informacje, które zgromadzili podczas realizacji projektu i podzielić się nimi ze społecznością szkolną.
Wymiana Uczniowska w Finlandii
W dniach 12 – 19 maja uczniowie klas II gimnazjum wzięli udział w międzynarodowej wymianie projektu Erasmus+ Future 4.0. W trakcie spotkania uczniowie pracowali nad zagadnieniami ochrony środowiska, a w szczególności energii odnawialnych. Podczas tygodniowego pobytu w Finlandii uczniowie zwiedzili budowaną Elektrownię Jądrową Fennovoima w Pyhajoki oraz poznali zasady funkcjonowania lokalnych firm. Uczestnicy wymiany mieli także okazję do sprawdzenia swoich kompetencji językowych, poznania zwyczajów krajów partnerskich oraz nawiązania nowych znajomości.
Energia odnawialna – zajęcia na Barbarce
19 marca 2018 uczniowie klas II gimnazjum biorący udział w projekcie Erasmus+ uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych przez Szkołę Leśną na Barbarce. Zajęcia były poświęcone odnawialnym źródłom energii i realizowały kolejne zadanie naszego projektu Future4Schools.
Zwiedzanie elektrowni wiatrowej
26 stycznia 2018 uczniowie biorący udział w projekcie Erasmus+ zwiedzili elektrownię wiatrową. Wycieczka realizuje kolejne zadanie projektu. Podczas wycieczki uczniowie mieli okazję poznać m.in. proces produkcyjny oraz wady i zalety pozyskiwania energii z wiatru. Uprzejmie dziękujemy Pani Pawłowi Guzińskiemu, prezesowi zarządu Stowarzyszenia Małej Energetyki Wiatrowej za wprowadzenie nas w tematykę odnawialnych źródeł energii oraz za możliwość zwiedzenia elektrowni.
Wymiana uczniowska w Hiszpanii
W dniach 20 – 25 listopada uczniowie i nauczyciele naszej szkoły gościli w ramach programu Erasmus + w hiszpańskim Lugo. W trakcie spotkania uczniowie realizowali zadania związane z przyszłością społeczeństwa. Poruszono między innymi tematykę wolności słowa i myśli, demokracji oraz praw człowieka. Uczniowie wspólnie zastanawiali się jak uniknąć tych problemów w przyszłości. Jednym z rezultatów spotkania było utworzenie logo z wykorzystaniem drukarki 3D, prezentującego „antidotum” na omówione dystopie.
Spotkanie Niemczech
Za nami kolejna wymiana uczniowska. Tym razem uczniowie odwiedzili swoich rówieśników w Niemczech. Podczas wymiany odbyły się zajęcia integracyjne, wraz z kolegami z Hiszpanii, Belgii, Finlandii i Niemiec prezentowaliśmy lokalne firmy. Ponadto zwiedzaliśmy miasto kręcąc film i odkrywając jego najciekawsze zakątki. Podczas zajęć uczyliśmy się jak zbudować i zaprogramować robota. Wieczorem spotkaliśmy się wszyscy na wieczorze kulturowym. Każdy z uczestników przygotował atrakcje charakterystyczne dla swojego kraju. Śpiewaliśmy, tańczyliśmy i degustowaliśmy potrawy z różnych krajów.
Strona 1 z 2