Magdalena Dawidowicz
Terapeuta pedagogiczny
PRACA Z DZIECKIEM Z DYSLEKSJĄ W DOMU
KLASY MŁODSZE
- Wdrażamy porządek i stały rozkład dnia, kontrolujemy czas spędzany przez dziecko przed ekranem komputera i telewizora, dbamy o odpowiednią dietę, ruch na świeżym powietrzu i odpoczynek dziecka.
- Dajemy czas na odpoczynek po powrocie ze szkoły, ale zaczynamy pracę w domu niezbyt późno.
- Stwarzamy warunki do dobrej koncentracji uwagi (ograniczamy ilość bodźców wzrokowych i dźwiękowych, np. dbamy, by odrabianie lekcji odbywało się przy wyłączonym telewizorze, komputerze itp.).
- Trening czytania:
- zachęcamy dziecko do głośnego czytania codziennie,
- ustalamy stałą porę i czas czytania (ok. 20 -30 min.),
- możemy czytać z dzieckiem na zmianę, zachęcać je do czytania innym, łączyć śledzenie tekstu z wysłuchiwaniem go na audiobooku,
- prosimy dziecko o opowiedzenie własnymi słowami treści przeczytanego tekstu,
- pamiętajmy, że dziecko musi również wdrażać się do czytania cichego.
- Trening pisania:
- codzienne pisanie ze słuchu określonej liczby zdań (3-5),
- rodzic czyta zdanie, omawia z dzieckiem trudne wyrazy, dziecko zapisuje je, rodzic sprawdza i podaje liczbę błędów, dziecko ponownie sprawdza tekst korzystając ze słownika ortograficznego i poprawia błędy, na koniec porównuje zapisany tekst ze wzorem,
- rodzic umawia się z dzieckiem na cotygodniową nagrodę za wykonaną pracę,
- dziecko powinno ćwiczyć poprawne pisanie, przepisując zdania z pamięci lub wykonując różnego typu ćwiczenia ortograficzne, korzystając z gotowych materiałów, np. z serii Ortograffiti.
- Kontrola zeszytów:
- „uczeń z dysleksją ma prawo popełniać błędy, lecz nie ma prawa zostawiać ich bez poprawy”,
- rodzic, sprawdzając zeszyty dziecka, zapisuje ołówkiem liczbę błędów w danym wierszu; dziecko ma za zadanie znaleźć błędy i poprawić je, rodzic sprawdza wykonanie zadania.
- Pomoc w odrabianiu lekcji:
- ustalamy z dzieckiem, co jest zadane, sposób postępowania oraz kolejność wykonania zadań,
- pozwalamy dziecku na pracę samodzielną,
- kontrolujemy wykonanie zadań; jeśli w pisemnym zadaniu pojawiły się błędy, wymagają one korekty,
- pomagając dziecku w realizacji zadań domowych, rodzic nie poprawia popełnionych przez nie błędów ortograficznych; zaznacza na marginesie tekstu liczbę usterek w danej linii; dziecko, korzystając ze słownika ortograficznego, samodzielnie odnajduje błąd i dokonuje korekty,
- pamięciowe opanowanie materiału wymaga wielu powtórzeń.
- Czas wolny:
- stosujemy gry i zabawy dydaktyczne, np. wyszukiwanie podobieństwa w dwóch pozornie różnych obrazkach (ćwiczenie koncentracji uwagi, trening pamięci), układanie puzzli, również wykonanych przez dziecko z pociętej widokówki (trening wyobraźni przestrzennej i spostrzegawczości wzrokowej),
- organizujemy zabawy ruchowe polegające na wykonywaniu przez dziecko ruchów naprzemiennych (prawa, lewa strona), np. marsz, bieganie, wspinanie się itp.
Zawsze udzielamy dziecku pochwały za dobrze wykonaną pracę!
KLASY STARSZE
- Konieczne jest planowanie pracy z dużym wyprzedzeniem i kontrolowanie jej wykonania (bardzo pomocne jest korzystanie z kalendarza).
- Najlepiej jest, jeśli praca domowa zostanie wykonywana w dniu, w którym była zadana.
- Dzień przed daną lekcją konieczne jest powtórzenie opanowanego materiału.
- Trening czytania:
- należy czytać systematycznie,
- ustalamy stałą porę i czas czytania (co najmniej 30 min. codziennie),
- możemy czytać głośno z dzieckiem na zmianę lub z podziałem na role,
- nastolatek może łączyć śledzenie tekstu z wysłuchiwaniem go na audiobooku,
- zachęcamy dziecko do czytania lektur, ale także tekstów naukowych, popularnonaukowych i publicystycznych, np. związanych z zainteresowaniami dziecka.
- Trening pisania:
- codzienne pisanie z pamięci określonej liczy zdań (3-5),
- nastolatek czyta zdanie, wyszukuje trudne wyrazy, powtarza zdanie z pamięci i zapisuje je, sprawdza zapis, nie patrząc na wzór; na koniec porównuje zapisany tekst ze wzorem i nanosi poprawki,
- wypisuje wyrazy, w których popełnił błędy, np. do słowniczka na końcu zeszytu,
- po tygodniu prosi kogoś o podyktowanie mu przećwiczonych zdań – sprawdza, o ile mniej błędów zrobił,
- uczeń powinien wykonywać różnego typu ćwiczenia ortograficzne, korzystając również z gotowych materiałów, np. z serii Ortograffiti,
- dziecko powinno pracować codziennie przez około 15-20 minut lub dwa - trzy razy w tygodniu przez pół godziny.
- Odrabianie lekcji i pamięciowe opanowanie materiału:
- uczeń z dysleksją musi pracować o wiele więcej niż uczeń bez trudności,
- konieczny jest trening w poprawnym czytaniu i rozumieniu poleceń,
- istotne jest staranne zapisywanie informacji,
- zeszyty dziecka, a także wykonanie zadania domowego muszą być kontrolowane przez rodziców,
- pamięciowe opanowanie materiału wymaga wielu powtórzeń.
- Warunki dobrej pracy z nastoletnim dzieckiem: cierpliwość, systematyczność, wyrozumiałość, konsekwencja, wspomaganie, wspieranie!
(Na podstawie: A. Adryjanek, M. Bogdanowicz, M. Rożyńska, Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców, OPERON, Gdynia, 2014 r.)