Współpraca z Polską Akcją Humanitarną w ramach przygotowań do projektu POWERSE „Algorytm na życie. Równe szanse, lepsza przyszłość”

Od września 2018r. w Szkole Podstawowej nr 10 w Toruniu prowadzone były przez edukatorów- pracowników i wolontariuszy PAH zajęcia dotyczące edukacji globalnej.

We wrześniu i październiku 2018r. w klasach 1a i 3a odbyły się lekcje dotyczące kultury i tradycji różnych krajów, w tym zajęcia o tematyce związanej z postrzeganiem obcokrajowców (migrantów i uchodźców), ich obrazem w mediach i literaturze, stereotypach w myśleniu i języku (prowadzenie M. Leźnicka - edukatorka i wolontariuszka PAH; R. Czapska- nauczycielka klasy 1a).

W październiku w klasach 3a, 4e, 5a i 6b przeprowadzone zostały zajęcia dotyczące dostępu do wody na świecie (jak warunkuje ona życie ludzi w różnych miejscach świata), jej dystrybucji i ochronie oraz quiz wodny (prowadzenie S. Żulewska- edukatorka i wolontariuszka PAH).

W listopadzie w klasach 1a i 3a w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej odbyły się zajęcia dotyczące edukacji ekologicznej. Poruszane były między innymi tematy zanieczyszczenia oraz ochrony środowiska, eksploatacji złóż naturalnych, wycinania lasów pod uprawy. Dzieci wyszukiwały różnych sposobów na bardziej ekologiczne życie, zapoznały się z ideą „zero waste” oraz nauczyły się angielskich słów: reduce, reuse, recycle, refuse, rethink, recover (prowadzenie M. Leźnicka- edukatorka i wolontariuszka PAH).

 W grudniu gościliśmy pracowników PAH - Ł. Bartosika i K. Kabat, którzy prowadzili zajęcia w oparciu o karty dyskusji:

- W klasie 5a, 5b i 8c na podstawie TED-edu "Krzysztof  Kolumb vs Historia" o tym, czy Kolumb był odkrywcą czy najeźdźcą. Uczniowie poszukiwali  innej perspektywy na odkrycia geograficzne i starali się określić wady i zalety rzeczonego "odkrycia".

- w klasie 6a i 8d odbyła się dyskusja  na podstawie TEDa "Jestem synem terrorysty", o tym, że zawsze mamy wybór i że można wybrać drogę pokoju zamiast przemocy. Uczniowie i uczennice  zastanawiali się głównie nad tym, co ma wpływ na nasze przekonania, postawy, co kształtuje naszą tożsamość. Poruszane były również zagadnienia migracji i uchodźctwa.

- w klasie 3a i 4c zajęcia dotyczyły pojęcia konfliktu i angażowały uczniów w poszukiwanie możliwości ich rozwiązania na podstawie Disnejowskiej krótkometrażówki „MOST”

- klasa 6c uczestniczyła w zajęciach - "Why all the maps are wrong?". Uczniowie  zastanawiali się nad tym, czy istnieje mapa doskonała, jakie mapy znamy, o jakich perspektywach, a tym samym rodzajach map  nigdy nie słyszeliśmy, czy to, jak wygląda najbardziej popularna mapa ma jakieś przełożenie na nasze postrzeganie świata.

DSC 0695

  DSC 0744

DSC 0711      

Tekst i zdjęcia: M. Leźnicka