PCHLI TARG
W tym roku zorganizowany został pod hasłem „Daj przedmiotom drugie życie, oszczędzaj środowisko”.
Radość i ekscytacja – te uczucia zdominowały czwartkowy poranek w naszej szkole! 28 kwietnia każdy z uczniów miał okazję sprzedać swoje nieużywane książki i zabawki na pchlim targu. Niepotrzebne już przedmioty dostały drugie życie, a sprzedawcy i kupujący ćwiczyli w praktyce swoje umiejętności handlowe.
"TORUŃ - MOJE MIASTO"
27 kwietnia 2022 r. odbył się międzyszkolny konkurs dla uczniów klas 3 integracyjnych pn. "Toruń - moje miasto". W spotkaniu wzięły udział trzy toruńskie szkoły. Pierwsze miejsce zajęła Szkoła Podstawowa Nr 10, drugie Szkoła Podstawowa Nr 18, a trzecie Szkoła Podstawowa Nr 31. Serdecznie wszystkim gratulujemy! Podczas konkurencji uczniowie musieli wykazać się bardzo dobrą znajomością historii Torunia oraz umiejętnością współpracy w zespole.
ŚWIATOWY DZIEŃ WODY
22 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Wody. Dzień ten stał się doskonałą okazją do przypomnienia roli wody w środowisku i w życiu człowieka. Klasy 1-3 mogły zapoznać się z informacjami (w języku polskim i ukraińskim) o wirtualnej wodzie, czyli tej, która potrzebna jest do produkcji różnych dóbr: ubrań, zabawek, książek, żywności. Dzieci poznały też kilka sposobów oszczędzania wody i ekologicznych postaw konsumenckich. Klasa 3a uczestniczyła w zajęciach o wodzie według scenariusza Polskiej Akcji Humanitarnej.
KONKURS NA NAJCIEKAWSZĄ OZDOBĘ WIELKANOCNĄ
W okresie przedświątecznym odbył się w naszej szkole konkurs na najciekawszą ozdobę wielkanocną. Wśród prac znalazły się wianki, stroiki, zające oraz kolorowe jajka. Wszystkie ozdoby można obejrzeć na wystawie, która znajduje się na parterze. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi po przerwie wiosennej. Całej społeczności szkolnej życzymy radosnych, spokojnych, pełnych odpoczynku Świąt oraz wielu inspiracji na oryginalne ozdoby świąteczne.
MOJE PODRÓŻE MAŁE I DUŻE
W kwietniu biblioteka szkolna zabrała nas w podróż w najpiękniejsze miejsca w Polsce i najbardziej odległe zakątki świata. Wystawie pn. „Moje podróże małe i duże” towarzyszyły lekcje biblioteczne, w czasie których uczniowie rozmawiali o celach i sposobach podróżowania, poznawali zwyczaje typowe dla wybranych krajów i oglądali pamiątki przywiezione z niemal wszystkich kontynentów.
ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie. Autyzm nie jest chorobą, ale innym sposobem odbierania świata i myślenia. Osoby dotknięte autyzmem mają problemy z komunikowaniem się, postrzeganiem rzeczywistości czy rozumieniem prawidłowych relacji społecznych. Nasza szkoła włączyła się w obchody tego dnia już w piątek 1.04. Uczniowie zapoznali się z materiałami edukacyjnymi zawartymi na okolicznościowych gazetkach i filmach. W strojach dominował kolor niebieski. Wsparcie i zrozumienie dla osób z autyzmem nasi uczniowie mogą okazywać na co dzień. W gronie koleżanek i kolegów w klasach integracyjnych są uczniowie z autyzmem.
UCZNIOWIE Z UKRAINY POZNAJĄ TORUŃSKĄ STARÓWKĘ
W piątek, 25 marca, nasi nowi uczniowie przybyli z Ukrainy mieli okazję poznać bliżej toruńską Starówkę. Wycieczka odbyła się pod opieką pani pedagog, dwóch nauczycieli i wolontariuszy w charakterze tłumaczy. Uczniowie przeszli przez Rynek Nowomiejski, dotarli do Baja Pomorskiego i zajrzeli do jego wnętrza. Dzieci zobaczyły też ruiny zamku krzyżackiego i obejrzały ceramicznego smoka na Przedzamczu i zapoznały się z ofertą Młodzieżowego Domu Kultury. Po chwili aktywnego relaksu na placu zabaw w Fosie Zamkowej ulicą Ciasną uczniowie z opiekunami ruszyli na podbój Krzywej Wieży. Po drodze zatrzymali się na moment przy Bramie Mostowej, aby poznać historię dwóch katedralnych ciekawostek: dzwonu Tuba Dei i zegara Digitus Dei. Potem najodważniejsi i najsprawniejsi przeszli próbę utrzymania równowagi przy ścianie Krzywej Wieży. Na Starym Rynku podziwiali ratusz wielki kalendarz oraz Mikołaja Kopernika w barwach Ukrainy. Wszelkie trudy wyprawy wynagrodziła piernikowa przekąska i zabawa w Piernikowym Miasteczku, gdzie nawet ósmoklasiści poczuli się dziećmi :-)
DZIEŃ BEZ PLECAKA
28 marca uczniowie zostawili plecaki w domu, ale to nie znaczy, że przybyli do szkoły bez książek i zeszytów. Pomysłowość młodzieży przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Przy ławkach stanęły wypełnione podręcznikami garnki, wózki dziecięce i sklepowe, kosze na śmieci i na bieliznę, skrzynki, worki, walizki, kosmetyczki, kuwety, a nawet przenośne lodówki. Dzień bez plecaka obchodzony jest na całym świecie. Ma nie tylko zachęcać do twórczego działania, ale także uświadamiać, że nadal są kraje, w których uczniowie z powodów ekonomicznych nie posiadają plecaków, a swoje szkolne przybory noszą w rękach lub zwykłych foliowych torbach .
PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY
21 marca społeczność SP10 przywitała wiosnę. Tego dnia uczniowie mogli wyrazić swoją wiosenną radość kolorowym lub marynistycznym strojem. Młodzież zwolniona była z niezapowiedzianych kartkówek i odpytywania. Nie mniejszą radość sprawiła możliwość korzystania z telefonów komórkowych oraz prowadzenia lekcji przez uczniów. Klasy, które wykonały jednostki pływające z wykorzystaniem surowców wtórnych, wzięły udział w regatach na Strudze Toruńskiej. Wiosna poczuła się godnie powitana, bo zaprezentowała się w całej swojej słoneczności i zieloności.
DZIEŃ KOLOROWEJ SKARPETKI
21 marca uczniowie naszej szkoły oprócz pierwszego dnia wiosny obchodzili Światowy Dzień Zespołu Downa (World Down Syndrom Day) zwanego także Dniem Kolorowej Skarpetki. Ta nieprzypadkowa data nawiązuje do obecności u osób z zespołem Downa dodatkowego, trzeciego chromosomu, w 21 parze chromosomów.
21.03 -> trzeci chromosom w 21 parze -> chromosomy "nie do pary" -> kolorowe skarpetki nie do pary.
Jako szkoła integracyjna staramy się rozwijać wśród uczniów wrażliwość i postawę tolerancji, dlatego włączanie się w tego typu akcje ma dla nas szczególne znaczenie.
AUDYCJE MUZYCZNE DLA NAJMŁODSZYCH
Czy wiosnę można usłyszeć? Oczywiście! Przekonali się o tym na własne uszy uczniowie klas 1-3 podczas audycji muzycznych Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Natura od zawsze inspirowała wielkich kompozytorów do tworzenia dzieł muzyki programowej. Dzieci rozkoszowały się utworami m.in. N. Rimskyego-Korsakova czy A. Vivaldiego, poznając nietypowe instrumenty, takie jak kahon czy kij deszczowy.
Wspaniała lekcja muzyki!